Mediapolis Tampere

fi
Menu

Medici & Mediapolis

Takaisin uutislistaukseen

26.2.2014 15:09

Mikä kumma yhdistää firenzeläistä mahtisukua ja tamperelaista tarinankerronnan keskusta?

Renessanssi on eurooppalaisen luovuuden kasvunaikaa. Medicien suvun merkitys renessanssille oli se, että he kokosivat Firenzessä luovia ihmisiä yhteen. Ja näiden ihmisten vuorovaikutuksesta syntyi luovuutta johon kukaan ei olisi kyennyt yksinään.

Ruotsalainen Frans Johansson kuvaa kirjassaan Medici-ilmiö kuinka eri alojen välimaastossa vakiintuneiden ja tavallisten ratkaisujen yhdistyessä syntyy uusia innovaatioita. Johansson nostaa esiin kuinka monesti toimialoja murtavat innovaatiot tulevat itse asiassa alojen ulkopuolelta.

Netflixin perustaja Reed Hastings sai idean elokuvien postipalvelusta palauttaessaan myöhässä ollutta vuokraelokuvaa. Hastings on opiskellut tietokoneita ja ohjelmointia, muttei media-alaa, eikä hänellä ollut kokemusta videovuokrauksesta muuten kuin asiakkaana. Suoraleikkaus nykypäivään: Netflix-tuotanto ”The Square” on 2014 vuonna Oscar-ehdokas.

Aheda Zanetti on libanonilais-australialainen perheenäiti. Zanetti oli rannalla perheensä kanssa ja olisi halunnut mennä uimaan perheensä kanssa, mutta ei pitänyt uimista paljastavissa bikineissä soveliaana. Zanetti sai ajatuksen bikini-kankaasta tehdystä burkasta, burqinista. Tänä päivänä Zanetilla on Ahiida-yritys, joka myy näitä uudentyyppisiä uimapukuja. Asiakkaista iso osa on muita kuin muslimeja. He ostava Zanetin tuotteita koska haluavat välttää liikaa aurinkoa ja ihosyöpää.

Mediapoliksen sanotaan olevan tarinankerronnan ja digitaaliteollisuuden keskus. Mediapoliksen tekijöinä tavoitteenamme on löytää uusia avauksia ja uutta liiketoimintaa media-alalle. Olemme aktiivisesti hakeneet medici-ilmiötä törmäyttämällä eri toimijoita. Tammikuussa oli media-alan tutkimusryhmien ja oppilaitosten tapaaminen, jossa törmäyttämällä saatiin aikaan 15 uutta _yhteistä_ avausta. Protomossa muodostimme kuusi paria startup-yrityksistä ja käskimme tekemään ”lapsen”, jolla olisi piirteitä molemmista vanhemmista.

Medici-ilmiön hakeminen on silmiä avaava harjoitus; yrittää puoliväkisin miettiä ”mitä voisin saada yhdistämällä kaksi täysin erilaista ajatusta”. Harjoituksen voi tehdä nopeasti. Protomossa startupeilla oli vartti aikaa synnyttää lapsi ja toinen vartti kului lasten kuvailuun.

Harjoituksessa oli parisenkymmentä osallistujaa ja ainoastaan kaksi sanoi jälkikäteen, että he eivät saaneet mitään uusia ajatuksia omaan liiketoimintaansa. Toisen sanoen yli 90 % osallistujista sai puolessa tunnissa uusia ajatuksia omaan liiketoimintaansa.

Heitänkin tässä haasteen Mediapolis-verkostolle: Mitä saadaan kun yhdistetään tarinankerronta ja vaikkapa keittiöhella? Tarjoan lounaan Mediapoliksessa parhaan #tarinahella -innovaation twiitanneelle.

Media-alan murtuessa on hyvä olla siellä missä on muita ja missä voi törmätä erilaisiin ajatuksiin. Johanssonin perustaman Medici Groupin viestiin on hyvä päättää:

”We live in unpredictable times where the rules are changing so fast that formulas for success are disintegrating. Fortunes can turn. Market leaders can fall. Innovations can become obsolete.”

Niille jotka missasivat Johanssonin Ice Live-esityksen:
Frans Johansson Introduces The Medici Effect: https://www.youtube.com/watch?v=ms3ZlS2jX_4

http://en.wikipedia.org/wiki/Burqini
Teksti: Jan Kolkkinen, Mediapolis

Tagit:, , , ,
Takaisin ylös