Mediapolis Tampere

en fi
eng Menu

Ihmisiä kampukselta – Mikko Karsisto

Takaisin uutislistaukseen

8.5.2014 08:53

karsistoHAASTATTELU #2

Nimi: Mikko Karsisto
Työtehtävä: Toimitusjohtaja
Yritys: Apex Games Oy

Mitä yritys tekee?
Tietokonepelejä sekä peli- ja media-alaan liittyviä projekteja.

Mikä on yrityksen parhaiten tunnettu tuote?
Vuoden aikana ilmestyvä PC-peli nimeltä Demon Core.

Keitä yritys tavoittelee asiakkaakseen?
Peli on suunnattu kansainväliseen levitykseen, pääasiallisesti 16–40 -vuotiaille tietokonepelien ystäville, jotka suosivat toimintapelejä. Nämä pelaajat muodostavat yhden pelimarkkinoiden suurimmista markkinasegmenteistä. Palvelutoiminnan asiakkaita ovat mm. muut pelitalot, teollisuus, taiteilijat sekä viihdealan edustajat.

Mitä yritys odottaa Mediapolikselta?
Yhteistyötä ja kumppanuuksia. Monia mielenkiintoisia projekteja, jotka luovat uutta liiketoimintaa kaikille osapuolille. Teknisiä haasteita ja bisnestä siis, tietysti unohtamatta hyviä tyyppejä, joita on mukava nähdä myös työn ulkopuolella.

Mitä voitte tarjota muille Mediapoliksen yrityksille?
Oma osaamisemme keskittyy pelituotannon lisäksi 3D-mallinnukseen ja tulevaisuudessa yhä enemmän animaatioihin. Yhtenä tavoitteena Mediapoliksella on käynnistää hahmontunnikseen eli Motion Capture-tekniikkaan liittyvää liiketoimintaa. Apex Games tulee olemaan vahvasti mukana tämän toiminnan kehittämisessä ja tarjoamisessa asiakaskunnalle.

Millaisena näet Mediapoliksen tällä hetkellä? Entä vuonna 2020?
Mediapolis hakee vasta muotoaan, rakennustyöt ovat kesken ja toimistoista puuttu vielä ovet. Tällä hetkellä se elää vasta ajatuksena, odotuksina ja sopimuksina. Vuonna 2020 Tohlopissa tulee olemaan monia media-alan yrityksiä, jotka yhdessä pystyvät tarjoamaan palvelukokonaisuuksia lähes minkä tahansa kokoluokan tuotannoille. Erityisesti odotan animaatiopuolta, jolla pyrimme kilpailemaan maailman suurimpien kanssa.

Mikä pitää sinua kiireisenä juuri nyt?
Sekä oman pelin tekeminen että Mediapolis Motion Capture. Pelissä on vielä tekemistä ihan teknisellä ja sisältöpuolella, puhumattakaan markkinoinnista. Kesän aikana tehdään animaatiotuotannossa koeluontoisia projekteja mm. Ylen kanssa, joilla valmistellaan MoCap-studion pystyttämistä.

Mikä on parasta työssäsi?
Se, että pystyy itse, muiden osakkaiden kanssa, päättämään mitä tekee. Totta kai se tuo haasteita ja velvollisuuksia, mutta kyllä niiden itse valitseminen on silti parasta! Sekä tietysti se, että pääsee jatkuvasti näkemään ja tekemään uusinta uutta teknologiaa.

Kahvia vai teetä? Montako kupillista kuluu päivässä?
Kahvia. Nykyisellään sitä kuluu viitisen kuppia päivässä, joskus enemmän, joskus vähemmän.

Auto, bussi vai polkupyörä?
Kaikki! Kesällä tykkään ajaa pyörällä. Vähän pitemmät matkat autolla. Bussilla kuljen Tampere-Helsinki-väliä usein.

Suosikkielokuvasi/-sarjasi?
Elokuva: The Big Lebowski
Sarja: Sopranos

Viimeisin lukemasi kirja?
Rita Carter: The Human Brain Book

Jos saisit loppuviikon vapaata, mitä tekisit?
Pyöräilin, kävelisin kaupungilla, opiskelisin ja lueskelisin. Paistaisin uunipaistin ihanalle tyttöystävälle.

Kuka TV-hahmo koet olevasi ja miksi?
Wall Streetin Bud Fox. Koko ajan on projekteja meneillään ja papereita lentää ilmassa. Toivottavasti ei kuitenkaan ihan samanlaisia haasteita tulla kohtaamaan. :)

Miten Mediapolis tulee kasvattamaan Apexin liiketoimintaa?
Motion Capture-studiolta odotan isoja asioita. Tuskin missään muualla on samassa kaupungissa kaupalliseen käyttöön soveltuva MoCap-studio, alan tekninen ja taiteellinen koulutus, erikoistehosteosaaminen sekä yliopistotasoinen näyttelijäkoulutus. Uskon, että pystymme haastamaan maailman suuret studiot tällä kokoonpanolla.

Ketä haluaisit haastateltavan seuraavaksi? Ja mitä kysyisit?
Aku Syrjä, Akun Tehdas
”Miten kulttuuri- ja mediatuotanto muuttuu seuraavan kymmenen vuoden aikana?”

Tagit:, , , ,
Takaisin ylös