Mediapolis Tampere

fi
Menu

Tarinankerrontaa yli mediarajojen

Takaisin uutislistaukseen

19.9.2014 15:18

Hämmentynyt ja odottava ilmapiiri. Miksi meidät on kutsuttu koolle? Paikalla ihmisiä lähialueen eri yrityksistä sekä pari TAMKin opiskelijaa. Tilaisuus alkoi lyhyillä esittelyillä: mistä olet, mitä teet ja miksi tulit tänne? Yhteisiä nimittäjiä tuntuvat olevan tarinankerronta, pelillistäminen sekä käsikirjoittaminen.

Ylen Ilmari Huttu-Hiltunen alustaa tilaisuutta: transmedia, uusi tarinankerronta. Miksi tällainen transmediaprojekti, johon yhdistetään pelillisyyttä..? Miksi ei tehdä Docventuresin tyyppistä? Esille nousee tarinankerronnan tulevaisuutta paljon pohtiva Lance Weiler, jonka ajatuksia voi käydä ammentamassa 4.–5.11.2014 MindTrekissä.

Mitä tällä mystisellä transmediaprojektilla oikein tavoitellaan? Huttu-Hiltusen sanoin tarkoituksena on kokeilla, tehdä yhdessä, luoda; tehdä tuote ja luoda liiketoimintaa sen ympärille. Jokainen osanottaja on tervetullut tuomaan oman näkökulmansa ja panoksensa projektiin.

Tämänpäiväisen kickoffin jälkeen tärkeinä välisteppeinä tulee Lance Weilerin lokakuiset esiintymiset MindTrekissä ja jotain suurta pitäisi olla kasassa toukokuussa 2015.

Tampereen ammattikorkeakoulussa viimeistä vuotta opiskelevat Marjaana Auranen ja Samuli Peltonen astuvat framille esittelemään oman pelidemonsa nimeltä ”Outsight”. 2013 vuoden MindTrekissä esillä olleen pelidemon ajatuksena oli, että pelaaja näkisi itsensä kolmannesta persoonasta ja pelaisi täten itse itseään. Pelidemo sijoittuu baariympäristöön, jossa kuvausryhmä toimi pelaajan silminä kuvakulmaa ja näkymää muutellen. Outsightin juonessa oli vanhaa tuttua ”pelasta prinsessa” -tyyliä, vaikkakin tässä tapauksessa pelastettavana oli pulaan jäänyt kaveri, jonka käsirautoihin pitäisi etsiä avaimet. ”Vartija on tulossa – jos hän näkee meidät, niin kuolemme”. Pelaaja saa vinkin kulkukortista, jolla pääsee avaimiin käsiksi. Ajastin käynnistyy…

Näin siis viime vuonna. Nyt olisi tarkoitus tehdä jotain vielä paljon näyttävämpää.

Opiskelijoiden alustusta seurasi myös Mika Lehtisen demo ”My Own Movie”, joka keskittyy pelillistämiseen ja tilojen monipuoliseen hyödyntämiseen. Keskustelu kääntyy myös mainetta niittäneeseem Room Escapeen sekä Ruotsissa palkintoja keränneeseen tv-lupakampanjaan.

Nyt on aika kääntää tuolit ”piiriin” ja alkaa visioimaan uusia ideoita. Mistä voisimme lähteä liikkeelle? Rajataanko kokemus tiettyyn tilaan vai lähdetäänkö geokätköily-henkisesti vapaammin liikkeelle? Voiko konseptia muokata tilanteen vaatimalla tavalla? Ollaanko suunnittelemassa perinteistä mysteeriä, kauhua vai jotain ihan muuta?

Aika mielenkiintoista, eikö vain? Mahdollisuudet ovat rajattomat. Ensi kerralla mietitään enemmän teemaa ja siirrettävyyttä. Tästä on hyvä jatkaa.

Livenä Mediapoliksesta,

-Essi K.

Tagit:,
Takaisin ylös