Mediapolis Tampere

fi
Menu

Lintukoto eli 1930-luvun Suomi – elämyspelin pilotti Mediapoliksessa

Takaisin uutislistaukseen

15.5.2015 00:00

Toukokuu 2015 Mediapoliksessa huipentuu Tampereen ammattikorkeakoulun (TAMK) elokuvan ja television sekä median opiskelijoiden pilotoimaan elämyspeliin ”Lintukoto – kuin toinen koti”. Toteutuksessa ovat opiskelijoiden lisäksi mukana Apex Games, Odios, Yle, Tredu, Smartrac, Microsoft ja Kaukomarkkinat.

Maanantaina 18. päivä toukokuuta alkaa neljän päivän testijakso. Lintukoto tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden kokea 1930-luvun Suomi vaihtoehtoisessa, teknologiavetoisessa todellisuudessa! Peli toteutetaan Tohlopin maineikkaassa TV-keskuksessa, pula-ajan museolavasteissa. Autenttinen ympäristö korostaa pelikokemusta, joka yhdistää videopelimekaniikkoja, immersiivistä teatteria, Lumia älypuhelimia ja sulautettua todellisuutta uudenlaiseksi tarinalliseksi kokonaisuudeksi.

Miltä tuntuisi olla videopelihahmo?

Kysymykseen vastattiin 2012 toteuttamassamme ”Outsight” livevideopelissä. Muutama vuosi myöhemmin Mediapolis alkoi koota yhteen yrityksiä uudenlaisen tarinankerronnan merkeissä ja olin hankkeessa heti mukana. Halusin viedä ideaa vielä pidemmälle ja näin Lintukoto sai alkunsa”, sanoo Marjaana Auranen, Lintukodon ohjaaja, käsikirjoittaja ja tuottaja.

“Pilottimme tarkoitus on tutkia ja esitellä uusia tapoja upottaa pelaaja tarinaan. Teknologialla on potentiaalia luoda ennennäkemättömiä kokemuksia videopelillisiä keinoja käyttäen ja Lintukoto on toivottavasti vasta alkua Mediapoliksessa tapahtuvalle yhteistyölle”, sanoo Sahin Cengiz, tuottaja, motion-capture ohjaaja ja pelisuunnittelija.

Sanni-Maija Halttunen, elokuva- ja televisio -linjan opiskelija sekä yksi Lintukodon tuottajista kertoo pelistä ja pelaajista seuraavaa: ”Peli pelataan pareittain. Pelaamaan on kutsuttu teknologiayritysten ja viihdealan edustajia, pelialan ammattilaisia sekä mahdollisia asiakkaita Mediapoliksen sidosryhmistä. Viisikymmentä vierasta kokeilee peliä neljän päivän aikana.”

Tohlopin Mediapolis on tarinankerronnan ja digitaaliteollisuuden keskus, jossa opiskelijat ja yritykset kohtaavat päivittäin. Lintukoto on ensimmäinen esimerkki yhteistyössä syntyneiden ideoiden viemisestä käytäntöön. Matka projektin toteuttamiseksi onkin myös testi Mediapoliksen toiminnasta innovaatioalustana. Tarkoitus on ammentaa oppia tuleville vastaaville projekteille!

”Haluamme TAMK:ssa olla kehityksen kärjessä kokeilemassa monenlaisia uusia tarinankerrontamuotoja”, sanoo yliopettaja Ari Koivumäki TAMK:ista. Myös Mediapolis-päällikkö Minna Tiihonen on tyytyväinen: “Lintukoto-projektissa toteutuu hyvin yksi Ylen tavoite Mediapolikselle: edistää luovan alan elinvoimaa ja mahdollistaa innovatiivisia kokeiluja yhteistyössä eri toimijoiden kanssa.”

Apex Games on tuonut projektiin liikkeenkaappausteknologian opiskelijoiden kokeiltavaksi. Mikko Karsisto, Apex Gamesin toimitusjohtaja kertoo: ”Apexille ja tulevalle Motion Capture -studiolle Lintukoto on ollut erinomainen kehittämisen ja yhteistyön mahdollisuus. Olemme tyytyväisiä mukanaoloomme projektissa, koska se on pakottanut meitä kehittämään ja parantamaan reaaliaikaisen liikkeenkaappauksen teknologiaa sekä näyttelijöiden ja pelaajan vuorovaikutusta.”

Lintukoto-pelissä käytetään Smartacin NFC-tunnisteita. Mikko Nikkanen, Segment Development Director, Smartracista sanoo: ”Kiinnostumme aina kun kyse on RFID tai NFC – teknologian uusista sovellusalueista. Lintukoto –projekti sopii erinomaisesti yhteen nousevaan sovellusalueeseen – mobiilipelaamiseen. On kiinnostava nähdä, miten opiskelijat hyödyntävät NFC-tageja tarinankerronnassa. Smartrac avaa tässä kuussa Tampereen tiloissaan uuden ”Tap and Play Global Experience” -keskuksen, joten ajoituksellisestikin Mediapolis yhteistyöprojekti on osunut nappiin!”

Takaisin ylös