Mediapolis Tampere

fi
Menu

Lintukoto-projekti päätökseen – mitä seuraavaksi?

Takaisin uutislistaukseen

3.9.2015 17:13

Pelin virtuaalihahmo toteutettiin Mediapoliksen Motion Capture -studiossa

Saako Tampereen ammattikorkeakoulun (TAMK) elokuvan, television ja median opiskelijoiden ja media-alan yritysten yhteistyössä syntynyt elämyspeli Lintukoto – kuin toinen koti jatkoa ja millaista?  Tätä pohdittiin Mediapoliksessa Lintukoto-projektin päätöstilaisuudessa 3.9.2015.

”Vaihtoehtoisia polkuja on monta ja yksi niistä on pelin kaupallistaminen”, totesi pelin kehittämisessä mukana ollut Jan Kolkkinen, joka työskenteli projektin käynnistyessä Mediapolis-hankkeessa kehittämispäällikönä.

Nyt, kun teknologia on testattu, on edellytykset alkaa kehittää sisältöä.

”Kuka olisi se asiakas, jota kiinnostaisi hyödyntää tätä teknologiaa tai vaikka osia siitä?”, kysyi TAMKin yliopettaja Ari Koivumäki ja maalasi näkyviin yritystilaisuuden, jossa asiakkaille tarjotaan wow-efektinä ns. lisättyä todellisuutta virtuaaliteknologian keinoin.

Myös huvipuistot, risteilijät, kauppakeskukset nähtiin elämyspelin potentiaalisina asiakkaina.

Toteutus 3 kuukaudessa!

Lintukoto – kuin toinen koti -pelin lähtölaskenta käynnistyi 19.9.2014, kun Mediapoliksessa mietittiin, miten yhdistää muuttuva – pelit, elokuvan, teatterin ja kirjallisuuden yhdistävä – tarinankerronta ja viimeisin teknologia. Työryhmä, jossa olivat mukana jo pelin pääohjaaja Marjaana Auranen ja mo-cap-ohjaaja ja tuottaja Sahin Cengiz, päätyi elämyspeliin. Tavoitteeksi määriteltiin mahdollisimman immersiivinen, kokonaisvaltainen kokemus, jossa pelaaja on itse aktiivinen osa tarinaa.

Pelin tarina puolestaan nousi Mediapoliksen kellarissa olevasta rekvisiittavarastosta, vanhasta sekatavarakaupasta. Nostalgiseen puotiin kuviteltiin vaihtoehtoinen historia: Eletään 30-lukua ja maailma on kokenut katastrofin. Ihmiskunta elää maan alla keinoälyn ohjaamana. Eräänä päivänä keinoäly kytkeytyy pois päältä ja ihmisten on käynnistettävä se uudestaan. Pelaajien tehtävä on kulkea ongelmia täynnä oleva reitti keinoälyn luokse. Peli huipentuu ihmisten ja keinoälyn kohtaamiseen ratkaisuineen.

Pelin toteuttamiseen osallistui useampi yritys, jotka toivat tai olivat kehittämässä pelin taustalla olevaa teknologiaa. Maaliin asti mukana olivat Apex Games, Odios, Yle, Tredu, Smartrac, Microsoft ja Kaukomarkkinat. Pelissä hyödynnettiin muun muassa Mediapoliksen Suomen oloissa ainutlaatuista Motion Capture -studiota, johon on syntymässä Apex Gamesin Mikko Karsiston mukaan uusi yritys jo tänä syksynä.

Vaikka pelin idea oli heitetty ilmaan syksyllä 2014, itse peli toteutettiin keväällä 2015 varsin lyhyessä ajassa, kolmessa kuukaudessa. Pilottijakso oli 18.–21.5.2015. Neljän päivän aikana pelin ehti pelata 50 pelaajaa. Peliaika oli n. 40 min. Kuvatun materiaalin pohjalta tehtiin Making of Lintukoto, joka on katsottavissa osoitteessa: https://youtu.be/7hBOZfeJ4CE

Lintukoto-projektin käynnistämisestä kertova tiedote: http://mediapolis.fi/2014/09/tarinankerrontaa-yli-mediarajojen/

Lisätietoja:
Ari Koivumäki, yhteyspäällikkö
Taide, musiikki ja media
TAMK
+358 50 590 9312
ari.koivumaki@tamk.fi

Takaisin ylös